Μονοπάτια

Τα Τσίντζινα περιβάλλονται από πανέμορφο δάσος όπου υπάρχουν διάσπαρτα ξωκλήσια αλλά και σημεία μοναδικού φυσικού κάλλους. Μέσα από ένα δίκτυο σηματοδοτημένων και χαρτογραφημένων πεζοπορικών μονοπατιών δίνεται η δυνατότητα να εξερευνήσουμε τη γύρω περιοχή και να ανακαλύψουμε τη μοναδικότητά της.

Όλες οι διαδρομές έχουν ως αφετηρία το κέντρο του χωριού, όπου υπάρχει χάρτης και σήμανση για καθεμία από αυτές και ο προτεινόμενος χρόνος αφορά μόνο προς τη μία κατεύθυνση (το ¨πήγαινε¨ δηλαδή). Σε περίπτωση κυκλικής διαδρομής υπολογίζεται ο συνολικός χρόνος.

Να σημειώσουμε ότι όλα τα μονοπάτια είναι αμιγώς πεζοπορικά, που σημαίνει ότι δεν είναι απαραίτητος ειδικός εξοπλισμός, ούτε περιλαμβάνουν τεχνικά, εκτεθειμένα ή αναρριχητικά περάσματα. Εξαίρεση αποτελεί η χειμερινή περίοδος, όπου σε πολλά σημεία των διαδρομών πιθανόν να υπάρχει χιόνι, επομένως ίσως να χρειαστεί κάποιος επιπλέον πεζοπορικός ρουχισμός (γκέτες, μπατόν, αδιάβροχο μποτάκι), αλλά σε καμία περίπτωση δεν απαιτείται εξοπλισμός χειμερινού βουνού (πχ. κραμπόν,πιολέ, σκοινιά).

ΟΙ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ

·  Τσίντζινα- Αη-Γιάννης. Η διαδρομή που ακολουθεί τον κίτρινο κυκλικό σηματοδότη είναι αναμφίβολα η πιο πολυπερπατημένη και όχι άδικα αφού καταλήγει στον Αη-Γιάννη, τον μοναδικής ομορφιάς σπηλαιώδη ναό με καταπληκτική θέα. Βγαίνοντας από το χωριό, η διαδρομή έχει ήπια κλίση μέχρι να μπούμε στο μονοπάτι που μας οδηγεί στο ξωκλήσι. Από εκεί η κλίση γίνεται αρκετά ανηφορική με κάποια μικρά ευχάριστα διαλείμματα αλλά η ομορφιά του δάσους και η σκιά που προσφέρει αποζημιώνουν τον πεζοπόρο.

Μήκος: 2.5 χλμ.

Διάρκεια: 45’-1 ώρα

Βαθμός δυσκολίας: εύκολη

Υψομετρική διαφορά: 150μ. περίπου.  ελάχιστο υψ. 1050μ.(Τσίντζινα), μέγιστο υψόμετρο 1360μ. (εκκλησάκι Αη Γιάννη)

Σηματοδότηση: Κίτρινος κύκλος

·         Τσίντζινα- Κελί

Από τον περιφερειακό δρόμο στην βορειοανατολική πλευρά του χωριού, στη θέση του παλιού δασαρχείου ξεκινά βατός χωματόδρομος που μετά από περίπου 20 λεπτά οδηγεί στο ξωκλήσι του Κελιού. Η διαδρομή είναι συνεχόμενα ανηφορική αλλά αρκετά σύντομη, πράγμα που την κάνει ιδανική για μια σύντομη βόλτα στο δάσος. Το Κελί είναι ένα από τα πιο όμορφα και τα πιο παλιά ξωκλήσια του χωριού που αξίζει να το προσέξεις.

Μήκος: 2 χλμ.

Διάρκεια: 30-40 λεπτά

Βαθμός δυσκολίας: εύκολη.

Σηματοδότηση: Πορτοκαλί κύκλος

·         Τσίντζινα - Προφήτης Ηλίας.

Ένα πανέμορφο μονοπάτι, εξολοκλήρου μέσα σε δάσος, ιδανικό και για τις ζεστές καλοκαιρινές μέρες.

Το πρώτο τμήμα της διαδρομής είναι το ίδιο με αυτό που ακολουθούμε για τον Αη-Γιάννη. Ωστόσο μετά το αρχικό ανηφορικό κομμάτι πρέπει να προσέξουμε το κόκκινο τρίγωνο που μας οδηγεί δεξιά. Οι κλίσεις ελαττώνονται, το δάσος πυκνώνει, και πλέον  διασχίζουμε τις όμορφες πλαγιές του βουνού με κατεύθυνση νότια.

Το μονοπάτι είναι ξεκάθαρο και βατό. Το μόνο σημείο που θέλει λίγο προσοχή είναι όταν βγαίνουμε στο αλώνι, όπου για να βρούμε τη συνέχεια του μονοπατιού πρέπει να το διασχίσουμε από την δεξιά του πλευρά (όπως πηγαίνουμε για πρ. Ηλία). Συνεχίζουμε με ήπιες κλίσεις και αφού ξεπεράσουμε την τελευταία αλλά μικρή ανηφόρα φτάνουμε στο ξωκλήσι του πρ. Ηλία. Σε περίπτωση ανάγκης ή απρόοπτου συμβάντος, μπορούμε να επιστρέψουμε στο χωριό από την άσφαλτο, ακριβώς κάτω από το εκκλησάκι.

Μήκος: 3,5 χλμ.

Διάρκεια: 1.5 ώρα

Βαθμός δυσκολίας: εύκολη

Υψομετρική διαφορά: 220μ. περίπου.  ελάχιστο υψ. 1050μ.(Τσίντζινα), μέγιστο υψόμετρο 1360μ. (εκκλησάκι πρ. Ηλία)

Σηματοδότηση: Κόκκινο τρίγωνο

·         Τσίντζινα - Κελί - Αγία Μαρίνα- Τσίντζινα.

Ίσως η πιο γνωστή  κυκλική διαδρομή, με υπέροχη θέα στις γύρω πλαγιές και στον Αη Γιάννη. Το μονοπάτι στο μεγαλύτερο μέρος του είναι ξεκάθαρο με ικανοποιητική σήμανση. Η προτεινόμενη κατεύθυνση είναι από το Κελί στην Αγ. Μαρίνα, καθώς συναντάμε νερό σχετικά νωρίς, και βγαίνοντας στο μεγάλο αλώνι πάνω από την Αγ. Μαρίνα δεν χάνουμε την μαγευτική  θέα προς τις γύρω βουνοκορφές.

Από το Κελί συνεχίζουμε για λίγο ακόμα ανηφορικά μέχρι να φτάσουμε στου ¨Κελιού τη βρύση¨ όπου μπορούμε να πιούμε και να ανεφοδιαστούμε πεντακάθαρο νερό. Εδώ θέλει λίγο προσοχή. Το μονοπάτι για Αγ. Μαρίνα φεύγει ακριβώς δεξιά και δεν πρέπει να το μπερδέψουμε με το μονοπάτι που συνεχίζει λίγο πιο πάνω, διαγώνια δεξιά, και οδηγεί προς την ράχη της Μούσγας.

Από εδώ και πέρα η διαδρομή γίνεται επίπεδη και σε σημεία κατηφορική, δίνοντας την ευκαιρία να απολαύσουμε τη θέα. Χρειάζεται λίγο προσοχή και καλά πατήματα στο τελευταίο κατηφορικό κομμάτι από το μεγάλο αλώνι προς την Αγ. Μαρίνα, καθώς το έδαφος είναι λίγο σαθρό και η κλίση μεγαλώνει. Από την εκκλησία της Αγ. Μαρίνας συνεχίζουμε κατηφορικά μέχρι να ξανασυναντήσουμε τον δρόμο που διατρέχει περιφερειακά το χωριό.

Μήκος: 5 χλμ.

Διάρκεια: 1.5 -2 ώρες

Βαθμός δυσκολίας: εύκολη.

Υψομετρική διαφορά: 150μ. περίπου

Νερό: θέση «Κελιού βρύση»

Σηματοδότηση: Πορτοκαλί κύκλος

·         Τσίντζινα- Κελί – Μούσγα – Πευκιάς- Τσίντζινα.

Πρόκειται για μια πανέμορφη διαδρομή που διασχίζει τις βορειανατολικές πλαγιές γύρω από τα Τσίντζινα. Θα προτείναμε η πορεία να γίνεται με την συγκεκριμένη φορά (από το Κελί προς τον Πευκιά) διότι είναι προτιμότερο το τελευταίο κομμάτι της διαδρομής, επιστρέφοντας στο χωριό (όταν θα είμαστε πιο κουρασμένοι), να γίνεται από τον δασικό δρόμο της Ψηλής βρύσης παρά από το πιο κακοτράχαλο μονοπάτι πάνω από το Κελί.

Το μονοπάτι μέχρι τη βρύση του Κελιού είναι το ίδιο κομμάτι με αυτό που περιγράψαμε παραπάνω. Από εκεί συνεχίζουμε ανηφορική πορεία, ακολουθώντας το πορτοκαλί τρίγωνο

προς τη ράχη της Μούσγας. Στο τμήμα αυτό, το μονοπάτι δεν είναι πάντα ευκρινές, αλλά παρατηρώντας προσεκτικά τα σήματα η πορεία συνεχίζεται κανονικά. Στο τέλος της ανηφορικής διαδρομής φτάνουμε σε άπλωμα με παλιά αλώνια/πεζούλες και αφού τα διασχίσουμε συναντάμε δασικό δρόμο, όπου ακολουθούμε δεξιά κατεύθυνση. Πεζοπορούμε στον δασικό δρόμο του Πευκιά και φτάνουμε στο τέλος της ανηφόρας, στο ψηλότερο σημείο της διαδρομής (υψ. 1350μ.), από όπου συνεχίζουμε κατηφορικά στον χωματόδρομο που μας οδηγεί μέσα σε υπέροχο, πυκνό ελατόδασος. Μετά από περίπου 2χλμ. κατηφόρας παρατηρούμε κοίτη ρέματος που τέμνει τον χωματόδρομο και τότε στρίβουμε δεξιά και πεζοπορούμε μέσα στο ρέμα (λίγο προσοχή στα πατήματα μας γιατί ουσιαστικά βαδίζουμε πάνω στα βράχια και στις πέτρες του ρέματος). Στο τμήμα αυτό δεν υπάρχει τακτική σηματοδότηση χωρίς ωστόσο καμία περίπτωση λάθους αφού ουσιαστικά βαδίζουμε μέσα στην κοίτη του ρέματος μέχρι να συναντήσουμε τον χωματόδρομο περίπου 1χλμ πάνω από την Ψηλή βρύση. Στρίβουμε δεξιά και κατηφορίζουμε τον δασικό δρόμο περνώντας από την Ψηλή βρύση, το Ψητό για να καταλήξουμε στα Τσίντζινα.

Μήκος: 10 χλμ.

Διάρκεια: 3-3,5 ώρες

Βαθμός δυσκολίας: μέτρια.

Υψομετρική διαφορά: 340μ. περίπου.  ελάχιστο υψ. 1050μ.(Τσίντζινα), μέγιστο υψόμετρο 1350μ. (χωματόδρομος Πευκιά)

Νερό: θέση «Κελιού βρύση»

Σηματοδότηση: Πορτοκαλί τρίγωνο

·         Τσίντζινα- Γόγγαινα – Ανάληψη

Η πιο απαιτητική και ταυτόχρονα η πιο γοητευτική πεζοπορία, καθώς κατά μήκος της διαδρομής συμπυκνώνονται όλα τα στοιχεία του Πάρνωνα. Πανέμορφο δάσος, εντυπωσιακά οροπέδια, απότομα βράχια και ίσως η πιο εντυπωσιακή θέα που μπορούμε να βρούμε στο βουνό μας. Για την συγκεκριμένη πεζοπορία είναι απαραίτητο αρκετό νερό καθώς και κάποια τρόφιμα που θα μας δώσουν ενέργεια.

Η διαδρομή δείχνει από την αρχή τα δόντια της, αφού το ξεκίνημά της αποτελείται από συνεχόμενο ανηφορικό τμήμα. Ωστόσο στη συνέχεια οι κλίσεις ελαττώνονται αισθητά και το περπάτημα γίνεται ευκολότερο, καθώς διασχίζουμε τις δυτικές ράχες του βουνού. Έχοντας περάσει το πρώτο οροπέδιο, μετά από λίγο συναντάμε χωματόδρομο όπου και συνεχίζουμε ανηφορικά, με αριστερή κατεύθυνση (αν κατηφορίσουμε δεξιά ο χωματόδρομος καταλήγει στο μοναστήρι των Αγ. Αναργύρων). Σε μια μικρή διχάλα που σχηματίζουν δύο αντιπυρικές ζώνες συνεχίζουμε προς τα δεξιά, σε έντονη ανηφόρα. Ακολουθώντας τον χωματόδρομο/αντιπυρική διασχίζουμε εντυπωσιακό οροπέδιο που μας οδηγεί και πάλι σε ανηφόρα, στο τέλος της οποίας ξεκινά το τελευταίο μονοπάτι για την Ανάληψη. Σε κάποια σημεία το μονοπάτι στενεύει και χρειάζεται λίγο προσοχή στο να σιγουρέψουμε τα βήματά μας (το ίδιο ισχύει και για την επιστροφή.) Παρόλη τη δυσκολία, φτάνοντας στην Ανάληψη η πανοραμική θέα θα μας ανταμείψει και με το παραπάνω.

Για την επιστροφή υπάρχουν δύο επιλογές. Η πρώτη είναι να ακολουθήσουμε το μονοπάτι απ’ το οποίο ήρθαμε γυρνώντας πάλι από τη ράχη της Γόγγαινας.

Η δεύτερη επιλογή, αν και πιο μεγάλη σε μήκος, είναι να ακολουθήσουμε το μονοπάτι που οδηγεί στο μοναστήρι των Αγ. Αναργύρων και από εκεί διασχίζοντας το ρέμα να επιστρέψουμε στα Τσίντζινα. Επιλέγοντας αυτή τη διαδρομή η διάρκεια και τα χιλιόμετρα αυξάνονται, ωστόσο μας δίνεται η δυνατότητα να ανακαλύψουμε άλλο ένα πανέμορφο μονοπάτι, αυτό από το μοναστήρι προς το χωριό μέσω του ρέματος.

Μήκος: 7χλμ.

Διάρκεια: 2 με 2.30 ώρες (μόνο το πήγαινε, χωρίς να υπολογίζεται η στάση στην Ανάληψη)

Βαθμός δυσκολίας: δύσκολη

Υψομετρική διαφορά: 360μ. περίπου.  ελάχιστο υψ. 1050μ.(Τσίντζινα), μέγιστο υψόμετρο 1360μ. (εκκλησάκι Ανάληψης)

Σηματοδότηση: Μπλε τετράγωνο

Τσίντζινα- Βρύση Κονιακίτη (κυκλική διαδρομή)

Δυστυχώς αυτή η διαδρομή έχει καταστραφεί σε μεγάλο βαθμό από τις υλοτομήσεις που έγιναν πριν 2-3 χρόνια γύρω από τον Κονιακίτη και θέλει καινούργια χάραξη. Αν ξεκινήσουμε την ανάβαση από το μονοπάτι πριν τη Ψηλή βρύση (ξύλινο γεφυράκι) θέλει προσοχή γιατί πολλά σήματα έχουν χαθεί λόγο της κοπής δέντρων και πολλά δέντρα έχουν κλείσει, και σε κάποια σημεία έχουν αλλάξει τη φορά του μονοπατιού. Ωστόσο, με λίγο προσπάθεια και μια αίσθηση προσανατολισμού μπορείς να βγεις στον δασικό δρόμο που σε οδηγεί (1 χλμ) στη βρύση του Κονιακίτη.

Κελί – Ψηλή Βρύση

Στη μέση περίπου της διαδρομής Κελί - Αγία Μαρίνα υπάρχει διακλάδωση απ΄ όπου ξεκινάι μονοπάτι που οδηγεί στην Ψηλή Βρύση. Αφού διασχίσουμε ανηφορικές και επίπεδες "λάκες", δηλ. παλιά χωράφια, μπαίνουμε σε μια πανέμορφη κατηφορική δασική διαδρομή που καταλήγει στην πηγή της Ψηλής Βρύσης. Το νερό είναι κρύο και το σημείο προσφέρεται για στάση με παξιμάδι και ντομάτα. Κάτω από την Ψηλή Βρύση είναι ο δασικός δρόμος, που ακολουθώντας τον καταλήγουμε στη θέση Σκυφτό Κοτρώνι και από εκεί κατηφορίζουμε στο χωριό.

Μήκος: 5 χλμ.

Διάρκεια: 1 ώρα

Βαθμός δυσκολίας:  μέτρια.

Νερό: θέση «Κελιού βρύση», θέση «Ψηλή βρύση»

Σηματοδότηση: Πορτοκαλί κύκλος

Άλλοι χρήσιμοι σύνδεσμοι για τα μονοπάτια της περιοχής:

Τσίντζινα - Στη καρδιά του Πάρνωνα, Μονοπάτια
Πωλητήριο

Αρχείο Εκδηλώσεων

Η Παλιά Εφημερίδα
Ο Καιρός στα Τσίντζινα
Καιρός σήμερα και πρόγνωση καιρού για κάθε περιοχή